De twee meest voorkomende voetblessures bij wandelaars

StockSnap_OJRAM6WIRV

In ons mooie land zijn veel prachtige wandelgebieden te vinden. Niet gek dat veel Nederlanders er dan ook graag op uit gaan voor een wandeling. Waar de een zonder blessures kilometers aflegt, heeft de ander vaak last van pijntjes. In deze blog vertellen wij jou wat de meest voorkomende blessures zijn en hoe je deze kunt aanpakken. Hopelijk loop jij met deze tips een fijne wandeltoekomst tegemoet!

Hielspoor

Bij een hielspoor heb je pijn onder de hiel bij het staan en lopen. Hielspoor komt waarschijnlijk door te lang te veel spanning op de pees onder je voet. Bijvoorbeeld als je heel lang heeft gestaan of gerend. De adviezen voor het behandelen van hielspoor zijn divers:

  • Ga niet heel lang achter elkaar lopen of staan. Ga even zitten als je lang heeft gestaan of gelopen.
  • Raadpleeg je huisarts of fysiotherapie voor een hielspoor behandeling.
  • Draag schoenen waardoor je zo min mogelijk pijn hebt. Denk aan schoenen met veel steun.
  • Voor het sporten raden we aan om rustig aan te doen. Begin rustig en bouw het langzaam op. Voorkom sporten op een harde ondergrond.

Verstuikte enkel

Bij een enkelverstuiking zijn één of meer gewrichtsbanden rond je enkel verrekt of gescheurd. Dit ontstaat doordat je tijdens het wandelen een onverwachte beweging met je voet hebt gemaakt. Je bent bijvoorbeeld verkeerd in een kuil of op een boomwortel gestapt. De behandeling van een verstuikte enkel bestaat uit rust, koelen, een drukverband en het hoog houden van je enkel. Koelen kan met een icepack of met een zak ijsblokjes. Houd het ijs nooit direct op je huid vanwege bevriezing.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *